Krišnamáčárjova “život zachraňující” série

Tato série se objevila v dokumentu „Breath of God (Dechů Boha),“ a její popis byl spolu s obrázky na obalu DVD. Protože je tento dokument z Německa byl popis série také německy. Překlad, který zde naleznete je ovšem pořízen z anglického překladu, protože jsem neměl k dispozici německý originál. Mám pocit, že některé věci byly přeloženy trochu krkolomně, ovšem pro jistotu jsem se držel dostupného textu.

krishnamacharya-pranayama-2
Krišnamáčárja při praxi pránájámy.

V dokumentu není vidět, jak se celá série cvičí a proto jen z popisu není jasné, jestli se má provádět s proskočeními nebo bez apod. Anthony G. Hall, z jehož stránek jsem překládal, zde má i video, kde celou sekvenci cvičí velice pomalu za cca 20 minut a pozice spojuje proskoky. Na druhou stranu podle knihy “Emergence of Yoga” T. K. Sribhashyama (který učí tuto sérii v “Breath of Gods”, viz o něm též v článku “Žáci Šrí Krišnamáčárji“) by mezi ásanami proskočení být nemělo (je tam mini šavásana). Do značném míry záleží na každém, jak bude chtít tuto sérii použít. Zde je především pro inspiraci.

Udělal jsem tento překlad i jako PDF soubor, kdybyste si chtěli sérii prostudovat i mimo počítač. Tady je: Krišnamáčárjova život zachraňující série (PDF)

* * *

Od počátku 50. Let přicházelo stále více a více lidí ze západu navštívit Krišnamáčárju v Madrásu, aby se od něj, od „učitele učitelů,“ učili jógu. Krišnamáčárja pro ně vytvořil specifickou sekvenci, kterou nazval „Jógová série zachraňující život.“ Jóga k prodloužení života – tato sekvence dostála svému jménu. Krišnamáčárja používal tuto sekvenci, aby vedl lidi ze západu k nekonfesijní a nedogmatické zkušenosti Božství, jelikož jim jejich pluralistická kultura nedovolila automatický přístup k náboženským záležitostem.

Tato sekvence, která se po Krišnamáčárjově smrti přestala vyučovat a kterou režiséra Jan Schmidt-Garreho naučil Krišnamáčárjův syn T. K. Shribayam po letech známosti při natáčení „Dechu Boha,“ je zde uvedena ve své původní podobě.

Pro pozdější Krišnamáčárjovo učení a pro „ˇJógovou sérii zachraňující život“ je spojení pozic, dechu a koncentrace ve smyslu namíření pohledu a pozornosti na určitý bod. Podle Krišnamáčárji k józe dojde pouze, pokud se tyto části spojí v organický celek.

 picture1 1. Seď 30-60 vteřin s překříženými nohami v padmásaně. Soustřeď se na násagra (špičku nosu).
 picture2 2. 16-24 dechů kapalábhati (energický nádech a výdech).

3. 12 dechů anulóma udždžají. Nádech: s udždžájí (s lehce staženým krkem) nadechni vzduch do plic. Výdech: ukazováček a prostředníček slož do dlaně a ze zbylých prstů vytvoř jakýsi dráp a střídavě jím zavírej jednu nosní dírku. Vydechni pomalu skrze otevřenou nosní dírku bez udždžají. Začni levou.

picture3 4. 3 dechy v matsjásaně. Nohy překřížené v lotosové pozici.
picture4 5. 3 dechy v bhudžaṅgásaně. Začni s otevřenýma očima a postupně je během pohybu, který začíná čelem, zavírej. Soustřeď se na bhrúmadhja (mezi obočí).
picture5 6. 12 dechů v sarváṅgásaně. Brada je přitažena k nataženému tělu. Ruce blízko lopatek, soustředění na kanta (krk).
 picture6 7. 12 dechů v śíršásaně. Soustředění na násagra.
picture7 8. 3 dechy v halásaně. Paže na zemi, ruce spojené, dlaně otočené směrem ven.
 picture4 9. 3 dechy v bhudžaṅgásaně. Opět začni s otevřenýma očima a během pohybu je zavírej. Soustředění na bhrúmadhja (mezi obočí).
 picture9 10. 12 dechů v mahámudře, šest na levou stranu a pak šest na pravou stranu. S prvním nádechem dej paže nad hlavu, spojené ruce, dlaně otočené vzhůru. S výdechem zaujmi pozici. Soustředění na pupek.
picture10 11. 12 dechů v paśčimattánásaně (příprava a mahámudra). Rukama se chytni za palce, záda zůstanou rovna. Krk a záda vytvoří lunu. Soustředění na pupek.
picture11 12. 30-60 dechů bhastriky (rychlé dýchání se střídáním nosních dírek) v padmásaně. Pravou rukou si střídavě zavírej nosní dírky jako v anulóma udždžájí. Nadechni a vydechni levou nosní dírkou, pak rychle nadechni a vydechni pravou nosní dírkou. Bez udždžájí. Skonči výdechem levou nosní dírkou a bez přerušení přejdi k dlouhé u nádechu v nádí šódhaně. Soustředění na násagra.
picture12 13. Nádí šódhana na 12 dechů. Nadechni se velmi pomalu skrze polozavřenou levou nosní dírku a po krátké pauze vydechni velmi pomalu skrze polozavřenou pravou nosní dírku. Po krátké pauze se nadechni velmi pomalu skrze polozavřenou pravou nosní dírku a opět po krátké pauze vydechni skrze polozavřenou levou nosní dírku. Bez udždžájí. Levou rukou počítej dechy, tak že palcem budeš pohybovat po dvanácti článcích zbývajících čtyř prstů počínaje třetím článkem malíčku směrem k vnější hraně ukazováčku. Soustředění na hrdaja (srdce).
14. Modlitba. Soustředění na hrdaja (srdce).